De beste vervolg cursisten foto's uit 2016
30/11/16 20:06 Filed in: Opleiding
En na de beste foto's van basis cursisten komen de vervolg cursisten. Het beste, knapst gemaakt of mooiste werk uit 2016. Lekker erugkijken op een geslaagd jaar.
Er was één dame dit jaar die er voor mij met kop en schouders boven iedereen uitstak. Dat was Ruth. Tijdens een vervolg cursus leert iedereen nog meer met zijn/haar camera instellingen te werken. Instellingen als contrast, lokaal contrast, ADL of AOL, kleurverzadiging en nog veel meer. Iedere cursist leert daarmee nog meer sfeer in de foto te leggen zoals gewenst. Je maakt de foto zoals je hem wilt maken. Dit gebeurd tijdens de vervolg cursus eerst twee dagen "met normale fotografie" om vervolgens drie dagen dat te doen in combinatie met draadloos flitsen. Flitsen voegt zo ontzettend veel toe aan fotografie. Het maakt dingen mogelijk die zonder flitser niet mogelijk zijn.
De serie van Ruth is voor mij legendarisch. De cursisten moeten (altijd en allemaal) van mij een kalender bij elkaar fotograferen. Ze moeten buiten in ieder geval zes goede geflitste foto's maken. Foto's waar een bepaalde balans in zit qua dag- en flitslicht. Het is niet makkelijk maar wel iedere keer een interessant creatief proces. Ik heb door de jaren heen mooie series tot stand zien komen. Uit de serie van Ruth wil ik een paar foto's laten zien. Het is knap omdat ze door middel van haar camera instellingen binnen anderhalve dag honderd jaar fotografie geschiedenis wist te imiteren. Van slecht naar goed, van zwart/wit naar kleur. Van kleur naar de eerste digitale foto die weer slecht was.
De foto hierboven was de eerste uit de serie. In principe iets te goed gefotografeerd. In die tijd was de fotografie nog niet zo goed als dat Ruth deze foto gemaakt heeft. Want de foto hieronder is minder goed. Het was nog even op gang komen en ontdekken wat je als cursist kunt bewerkstelligen door actief met je instellingen te werken.
Ietsje later, de camera's en materialen werden al beter en dat laat Ruth zien middels deze foto. Deze klopt wel helemaal gezien het tijdsbeeld.
Weer wat later. De camera's en materialen worden nog steeds beter en dat is terug te zien in de foto.
Polaroid. Een specifieke camera en altijd anders geweest qua beeld. Hier probeert Ruth dat te laten zien door dusdanig met haar camera instellingen te spelen dat het een beetje lijkt alsof het een met een Polaroid camera gemaakte foto is. Dat is knap. Dat doet ze door middel van expres een verkeerde witbalans te gebruiken en een niet optimale belichting. Expres verkeerd fotograferen.
Wie expres "fout" kan fotograferen kan nog makkelijker daarna goed fotograferen. En techniek en camera's werden ook beter met de tijd en dat is terug te zien in bovenstaande foto.
De eerste digitale foto's waren destijds niet om aan te gluren. De foto hierboven is expres onscherp en vaag gefotografeerd. En ook nog eens verkeerd belicht om een flinke beeldruis te creëren. Iets slechts imiteren vraagt om veel kennis en totale controle van je techniek. Het is niet makkelijk om expres iets fouts te doen. Juist als je net hebt geleerd om het goed te doen. Maar ja, de geschiedenis moest vastgelegd worden en dan hoort er de ontwikkeling van technieken zichtbaar te zijn.
Er zijn nog meer foto's maar uit deze serie, maar dit is wel genoeg. En bedenk dat bovenstaande foto's binnen anderhalve dag gefotografeerd zijn. Met het zelfde licht, wel altijd met een flitser erbij en kijk hoe anders de sferen zijn. Tot aan slecht toe. Als je dat kunt, dan snap je het. Dan weet je waar je mee bezig bent. Dit is ook de essentie waar ik voor sta met mijn cursussen. Fotografeer het zoals je het wilt fotograferen. Niets meer en niets minder. En nog steeds alles zonder Photoshop. Het kan in de camera, dus waarom zou je het later pas doen? Voor mij is het een geniale serie.
Liesbeth is gek op vervoer over de weg. Dus zij maakte een serie met een vrachtwagen en laat zien dat alles over de weg vervoert kan worden. Ook weer geflitst.
Hein is in korte tijd meervoudig opa geworden. Hij maakte op 14 juli bij het vuurwerk van Quatorze julliet deze kalender foto. Twee onderwerpen tegelijk. Pop en achtergrond. Met als grootste probleem dat Hein nooit kon weten wat de volgende vuurpijl zou gaan doen. Knap werk en origineel. Gebruik makende van kansen die de plek, tijd en omgeving bieden.
Henriette flitste een eitje bovenop een bloem. Haar serie is gemaakt met alle stadia van eieren.
Dick houdt van zijn fiets. Dus dan maak je daar een serie mee. En nog steeds allemaal buiten geflitst. Wie buiten kan flitsen en vervolgens ook nog de baas is over het omgevingslicht kan uiteindelijk alles bepalen. In de studio blijven is te makkelijk. In een studio kan iedereen flitsen. Buiten flitsen is andere koek. Hier heeft Dick van "buiten" eigenlijk een studio foto gemaakt. Dus dan leer je weer dat de hele wereld eigenlijk één grote studio is.
De vervolg cursus bestaat niet alleen uit flitsen. Er is ook "gewone" fotografie.
Henk schiet hier een prachtige foto van een typisch regionale gabber boot die in onze omgeving hoort. Drijvend op de rivier de Dordogne. Het resultaat is een ruc foto. Rechtstreeks uit camera foto. Perfect resultaat.
Hanneke schiet een paar wat vale paarden. Waarom? Omdat het kan. De meeste mensen kiezen altijd voor meer. Meer scherpte en meer kleurverzadiging, maar je kunt ook voor minder kiezen. Dat moet de cursist dan ook wel een keer doen. En dan zien hoe dat eruit ziet. Het kan hele gave foto's opleveren.
Een BOF foto, en een ruc foto tegelijk met grijs en saai weer. Arjen maakte deze opvallende foto. Hoe beter je je camera beheerst des te beter kun je ook onder matige omstandigheden toch opvallende foto's maken. Controle en techniek dat is waar het omgaat. En in dit stadium van de vervolg cursus is het nog uitproberen omdat het vaak voor het eerst is dat de cursist zoiets als dit probeert te maken.Men weet vaak nog niet wat allemaal mogelijk is met belichten en instellingen spelen. Eens moet de eerste keer zijn. En dan ga je weer naar binnen omdat het begint te regenen en dan gaan we gewoon de onderstaande foto maken. Die ook van Arjan is.
Prima portret foto, met één draadloze flitser en een softboxje. Een vrij aardig verloopje ( kan nog beter) gemaakt op de achtergrond door middel van licht tegenhouden. De achtergrond was gewoon wit. Geen doordrukken en tegenhouden, nee gewoon fotograferen zoals je een achtergrond wilt fotograferen. Altijd zal ik blijven hameren op de basis. Fotografeer zoals je het wilt fotograferen. Vind je achtergrond te licht? Dan moet je hem donkerder maken. Dat is logisch.
2016 was weer een sterk jaar met de vervolg cursisten met de beste en slimste kalander serie uit het 11 jarig bestaan van Digitale Fotografie Vakantie. Ik zeg niet de mooiste. Dat is het misschien wel, maar dat maakt mij niet uit. Het gaat mij erom dat je het geleerde snapt en kunt uitvoeren. Als je dat kunt, kun je alles maken. Dan ga je naar huis en dan kun je daar weer verder gaan. Je hebt mij in principe niet meer nodig. Je weet wat je moet doen of zou kunnen doen. Opleiden tot onafhankelijkheid.
De serie van Ruth is voor mij legendarisch. De cursisten moeten (altijd en allemaal) van mij een kalender bij elkaar fotograferen. Ze moeten buiten in ieder geval zes goede geflitste foto's maken. Foto's waar een bepaalde balans in zit qua dag- en flitslicht. Het is niet makkelijk maar wel iedere keer een interessant creatief proces. Ik heb door de jaren heen mooie series tot stand zien komen. Uit de serie van Ruth wil ik een paar foto's laten zien. Het is knap omdat ze door middel van haar camera instellingen binnen anderhalve dag honderd jaar fotografie geschiedenis wist te imiteren. Van slecht naar goed, van zwart/wit naar kleur. Van kleur naar de eerste digitale foto die weer slecht was.
De foto hierboven was de eerste uit de serie. In principe iets te goed gefotografeerd. In die tijd was de fotografie nog niet zo goed als dat Ruth deze foto gemaakt heeft. Want de foto hieronder is minder goed. Het was nog even op gang komen en ontdekken wat je als cursist kunt bewerkstelligen door actief met je instellingen te werken.
Ietsje later, de camera's en materialen werden al beter en dat laat Ruth zien middels deze foto. Deze klopt wel helemaal gezien het tijdsbeeld.
Weer wat later. De camera's en materialen worden nog steeds beter en dat is terug te zien in de foto.
Polaroid. Een specifieke camera en altijd anders geweest qua beeld. Hier probeert Ruth dat te laten zien door dusdanig met haar camera instellingen te spelen dat het een beetje lijkt alsof het een met een Polaroid camera gemaakte foto is. Dat is knap. Dat doet ze door middel van expres een verkeerde witbalans te gebruiken en een niet optimale belichting. Expres verkeerd fotograferen.
Wie expres "fout" kan fotograferen kan nog makkelijker daarna goed fotograferen. En techniek en camera's werden ook beter met de tijd en dat is terug te zien in bovenstaande foto.
De eerste digitale foto's waren destijds niet om aan te gluren. De foto hierboven is expres onscherp en vaag gefotografeerd. En ook nog eens verkeerd belicht om een flinke beeldruis te creëren. Iets slechts imiteren vraagt om veel kennis en totale controle van je techniek. Het is niet makkelijk om expres iets fouts te doen. Juist als je net hebt geleerd om het goed te doen. Maar ja, de geschiedenis moest vastgelegd worden en dan hoort er de ontwikkeling van technieken zichtbaar te zijn.
Er zijn nog meer foto's maar uit deze serie, maar dit is wel genoeg. En bedenk dat bovenstaande foto's binnen anderhalve dag gefotografeerd zijn. Met het zelfde licht, wel altijd met een flitser erbij en kijk hoe anders de sferen zijn. Tot aan slecht toe. Als je dat kunt, dan snap je het. Dan weet je waar je mee bezig bent. Dit is ook de essentie waar ik voor sta met mijn cursussen. Fotografeer het zoals je het wilt fotograferen. Niets meer en niets minder. En nog steeds alles zonder Photoshop. Het kan in de camera, dus waarom zou je het later pas doen? Voor mij is het een geniale serie.
Liesbeth is gek op vervoer over de weg. Dus zij maakte een serie met een vrachtwagen en laat zien dat alles over de weg vervoert kan worden. Ook weer geflitst.
Hein is in korte tijd meervoudig opa geworden. Hij maakte op 14 juli bij het vuurwerk van Quatorze julliet deze kalender foto. Twee onderwerpen tegelijk. Pop en achtergrond. Met als grootste probleem dat Hein nooit kon weten wat de volgende vuurpijl zou gaan doen. Knap werk en origineel. Gebruik makende van kansen die de plek, tijd en omgeving bieden.
Henriette flitste een eitje bovenop een bloem. Haar serie is gemaakt met alle stadia van eieren.
Dick houdt van zijn fiets. Dus dan maak je daar een serie mee. En nog steeds allemaal buiten geflitst. Wie buiten kan flitsen en vervolgens ook nog de baas is over het omgevingslicht kan uiteindelijk alles bepalen. In de studio blijven is te makkelijk. In een studio kan iedereen flitsen. Buiten flitsen is andere koek. Hier heeft Dick van "buiten" eigenlijk een studio foto gemaakt. Dus dan leer je weer dat de hele wereld eigenlijk één grote studio is.
De vervolg cursus bestaat niet alleen uit flitsen. Er is ook "gewone" fotografie.
Henk schiet hier een prachtige foto van een typisch regionale gabber boot die in onze omgeving hoort. Drijvend op de rivier de Dordogne. Het resultaat is een ruc foto. Rechtstreeks uit camera foto. Perfect resultaat.
Hanneke schiet een paar wat vale paarden. Waarom? Omdat het kan. De meeste mensen kiezen altijd voor meer. Meer scherpte en meer kleurverzadiging, maar je kunt ook voor minder kiezen. Dat moet de cursist dan ook wel een keer doen. En dan zien hoe dat eruit ziet. Het kan hele gave foto's opleveren.
Een BOF foto, en een ruc foto tegelijk met grijs en saai weer. Arjen maakte deze opvallende foto. Hoe beter je je camera beheerst des te beter kun je ook onder matige omstandigheden toch opvallende foto's maken. Controle en techniek dat is waar het omgaat. En in dit stadium van de vervolg cursus is het nog uitproberen omdat het vaak voor het eerst is dat de cursist zoiets als dit probeert te maken.Men weet vaak nog niet wat allemaal mogelijk is met belichten en instellingen spelen. Eens moet de eerste keer zijn. En dan ga je weer naar binnen omdat het begint te regenen en dan gaan we gewoon de onderstaande foto maken. Die ook van Arjan is.
Prima portret foto, met één draadloze flitser en een softboxje. Een vrij aardig verloopje ( kan nog beter) gemaakt op de achtergrond door middel van licht tegenhouden. De achtergrond was gewoon wit. Geen doordrukken en tegenhouden, nee gewoon fotograferen zoals je een achtergrond wilt fotograferen. Altijd zal ik blijven hameren op de basis. Fotografeer zoals je het wilt fotograferen. Vind je achtergrond te licht? Dan moet je hem donkerder maken. Dat is logisch.
2016 was weer een sterk jaar met de vervolg cursisten met de beste en slimste kalander serie uit het 11 jarig bestaan van Digitale Fotografie Vakantie. Ik zeg niet de mooiste. Dat is het misschien wel, maar dat maakt mij niet uit. Het gaat mij erom dat je het geleerde snapt en kunt uitvoeren. Als je dat kunt, kun je alles maken. Dan ga je naar huis en dan kun je daar weer verder gaan. Je hebt mij in principe niet meer nodig. Je weet wat je moet doen of zou kunnen doen. Opleiden tot onafhankelijkheid.